Start
Lunchlezing: Venetiaanse zangen, opera in Venetië
 

   Venetiaanse zangen - Willem Bruls
Willem Bruls

Opera ontstond eind zestiende eeuw in Italië, maar in de loop van de zeventiende eeuw zou het genre zijn uiteindelijke vorm krijgen. Dat gebeurde in Venetië, met componisten als Monteverdi en Cavalli. Deze traditie werd een eeuw later voortgezet door Vivaldi, die werkte in een stad met zo'n zeven operahuizen. Venetië was in die tijd het onbetwiste culturele en muzikale centrum van Europa. En dat niet alleen, men ging er ook naartoe voor de bevrediging van de zinnen. Opera vormde een spiegel van dat verlangen.

In de negentiende eeuw veranderde dat allemaal. Venetië leek verloren te gaan in een economische malaise en politiek nationalisme. Maar de stad bleef een metafoor voor verbeelding en verlangen. Met Rossini, Verdi en Wagner, die er werkten, werd de traditie voortgezet. Zelfs in de twintigste eeuw bleef de stad op deze wijze fascineren. Waar anders hadden de novelle, de film en de opera van Dood in Venetië kunnen ontstaan?

Dramaturg en auteur Willem Bruls schreef onder andere Godenschemering, Ontvoering, verleiding en bevrijding en Mijn opera. Als dramaturg werkte Bruls onder meer aan Il re pastore, Die Entführung aus dem Serail, Pique dame en Prins Igor (Essen). Met choreograaf Krzysztof Pastor maakte hij bewerkingen voor Romeo and Juliet en Shéhérazade. Voor de Ruhrtriennale en Toneelgroep Amsterdam maakte hijeen theaterversie van Pasolini’s Teorema. Hij leidde workshops over muziektheater in Barcelona, Stavanger, Hobart en Gent.

Di 30 okt 2018 ⋅ 12:00
eindtijd: 13:30
Musis, Balkonzaal

 
 

 

In samenwerking met De Culturele Onderneming.