Start

Lunchlezing: Een toonaangevende dirigent uit Arnhem: Eduard van Beinum

Joop van Velzen

Joop van Velzen M.Sc./M.A. is aan de universiteiten van Utrecht en Vancouver (CANADA) academisch opgeleid als bioloog/botanicus én als muziekhistoricus. Naast paukenist in studentenorkesten en drummer in enkele muziekensembles, heeft hij jarenlange ervaring als trainer/coach in het bedrijfsleven in binnen- en buitenland. Joop is de auteur van de 4-delige biografie over de muzikale vriendschap tussen Clara Schumann en Johannes Brahms. Daarnaast schrijft hij over talrijke onderwerpen uit de klassieke muziek, werkt hij momenteel aan een biografie over Hugo Wolf en geeft hij – vanuit zijn Larense onderneming ‘Music in Life’ – Passie voor Klassiek! cursussen en lezingen over onderwerpen uit de wereld van de klassieke muziek. Tenslotte doceert hij over deze grote verscheidenheid van aspecten ook aan verschillende HOVO’s en de Vrije Academie in Amsterdam.

Di 26 feb 2019 ⋅ 12:00

eindtijd:

13:30

Musis, Balkonzaal

 Entree € 7,50

 https://www.musisenstadstheater.nl/programma/5794/Joop_van_Velzen/Lunchlezing_Een_toonaangevende_dirigent_uit_Arnhem_Eduard_van_Beinum

Leesbaar Friesland

In de zomer van 2018 start het literaire-citatenproject Leesbaar Friesland (Lêsber Fryslân). Publiek in Friesland en 'om utens' wordt gevraagd citaten aan te dragen uit beroemde Friese en Nederlandse romans, verhalen, gedichten en liederen. Die citaten moeten betrekking hebben op een geografische plek. Teksten van Simon Vestdijk over Harlingen bijvoorbeeld, of van Tsjêbbe Hettinga over kust, zee en polder. En natuurlijk van Vonne van der Meer over Vlieland of Theun de Vries over een boom in Veenwouden. Op deze manier ontstaat een 'leesbare kaart' van Friesland.

De citaten worden geselecteerd, aangevuld en geredigeerd door een professionele literaire redactie onder leiding van Tresoar, Leesbaar Laagland en de Culturele Onderneming. Van wie nemen we een citaat over Jorwerd op: van Geert Mak of van J.J. Slauerhoff, of van allebei?

Uiteindelijk wordt de kaart vormgegeven en gedrukt als een prachtige poster, boek en zelfs behang in verschillende uitvoeringen en formaten. Deze Leesbaar Friesland-producten verschijnen in het najaar van 2019.

Leesbaar Friesland is een initiatief van Tresoar in samenwerking met Leesbaar Laagland, De Culturele Onderneming, Omrop Fryslan en de Leeuwarder Courant.

Iedereen kan meedoen! Ga via 

>> http://www.tresoar.nl/Pages/Leesbaar-Friesland.aspx

 

Een leesbare kaart – wat is dat?

​Een leesbare kaart is een geografische kaart die niet uit lijnen, arceringen en andere grafische hulpmiddelen is opgebouwd, maar uit letters, woorden, citaten. Zo is de voorganger van Leesbaar FrieslandLeesbaar Amsterdam – opgebouwd uit meer dan vijfhonderd citaten over de hoofdstad van zo'n 250 binnen- en buitenlandse schrijvers. Elk citaat staat precies op de plaats waar het hoort. Zo staat J.C. Bloem op de Dapperstraat, is de Sarphatistraat van Nescio en wordt de Lauriergracht gevuld met Multatuli's Max Havelaar's openingszin. Al lezend wandel je zo door de stad.

Leesbaar Friesland gaat uit van hetzelfde principe. De citaten komen precies op de plek waar ze geografische gezien thuishoren. Zo komt Afke's tiental van Nienke van Hichtum in Warga terecht, De fûke van Rink van der Velde bij het Tjeukemeer en de gevoelige liederen van Nynke Laverman in de buurt van Weidum. In één blik kun je zo zien hoe gevarieerd, fijnzinnig en interessant het door citaten gevormde Friese landschap is: van de onstuimige kustgedichten van Tsjêbbe Hettinga tot de Kameleonreeks van Hotze de Roos in Terherne.

 > Voorgangers: van Leesbaar Amsterdam tot Leesbaar Bergen

Lunchlezing in Musis Arnhem.
 
Je had erbij moeten zijn. Filosofie van de live-uitvoering

 Sam van Gerwen 2017

Rob van Gerwen

Muziek kun je via CD's en Spotify luisteren, maar je kunt het ook live beleven; wat is het verschil? Wat is het belang van livemuziek? Hoe helpen de lichaamsbewegingen van de musici de luisteraar om de muziek te ervaren? Horen we de musici in de muziek of horen we alleen noten (de noten die die componist aan het papier toevertrouwde)? Horen we de componist net zoals we de musicus horen? En in het verlengde hiervan wil ik het dan ook hebben over de rol van het publiek bij de verandering van de acteur in een personage: het publiek en de acteurs spannen samen om een fictieve werkelijkheid te creëren. 

In samenwerking met De Culturele Onderneming. 

Di 26 maart 2019 ⋅ 12:00-13.30
 
 
Musis, Balkonzaal
Arnhem
€ 7,50
 

 

Nieuwe datum.

We zijn blij dat Paul van Vliet weer gezond is en dat we weer een nieuwe datum hebben kunnen vinden.


Paul van Vliet is zondagmiddag 10 maart 2019 onze gast in het schrijverscafe in De Harmonie in Leeuwarden.

Brieven aan God en andere mensen

Ik kon de grote levensvragen ontlopen in de roes van ruim zestig jaar spelen en reizen. Als ik wilde weten hoe ik dacht of wat ik voelde, herlas ik mijn theaterteksten.’ 

In zijn ‘autobiografie van nooit verzonden brieven’ ontloopt Paul van Vliet niets en niemand meer. Hij is niet langer de theaterman, niet de cabaretier, de zanger of de entertainer. In mei 2018 speelde hij zijn allerlaatste show. Hij is het podium afgestapt, het applaus is verklonken. De lichten in de zaal zijn uit. 

Maar hij is terug als schrijver. Met Brieven aan God en andere mensen verschijnt een andere, veel minder bekende Paul van Vliet. Een gedreven, maar ook kwetsbare, soms eenzame man. Iemand die leven en dood, armoede, liefde, vriendschap, God en de oorlog onder ogen ziet op een directe, geestige en toch altijd diepzinnige manier. Van Vliet schrijft openhartig, scherp soms, al is hij van nature mild en relativerend. 

Los van het schouwburgpubliek waarin hij zolang was ondergedompeld, laat hij zich in dit boek op een zeer persoonlijke manier kennen. 

Paul van Vliet (Den Haag, 10 september 1935), cabaretier, zanger, schrijver, acteur, musicalster, ambassadeur van Unicef en oprichter van theater PePijn, behoort tot de veelzijdigste en succesvolste van alle Nederlandse en Vlaamse cabaretiers. Veel van zijn liedjes en toneeltypes zijn kleine monumenten geworden, die nog altijd beroemd zijn.

Interview door Inki de Jonge.

Inki de Jonge is verslaggeefster bij Dagblad van het Noorden en docent aan de Schrijversvakschool Groningen. Het portretterende vraaggesprek is haar specialiteit.
Frenk van der Linden: 'Inki de Jonge interviewt op zielsniveau.'

 

Zondagmiddag 10 maart 2019

Aanvang 16.00

Stadsschouwburg de Harmonie Ruiterskwartier 4 Leeuwarden

Entree: € 9,50

telefonisch reserveren 0582330233

 

 

Organisatie: Stadsschouwburg de Harmonie en De Culturele Onderneming